MUST HAVE! Wałek do masażu mięśni, popularny Roller

Kilka miesięcy temu moją uwagę przykuł nowy gadżet na siłowni, przypominający swoim wyglądem wałek z małymi wypustkami – foam roller . Początkowo spoglądałem nieco sceptycznie na osoby, które spędzały kilkanaście minut na wałkowaniu swojego ciała przed i po treningu.
Z czasem sam sięgnąłem po ogólnie dostępny wałek i zacząłem swoją przygodę z rollowaniem. Dzisiaj odebrałem przesyłkę z wałkiem do masażu, co skłoniło mnie do napisania wpisu przedstawiającego jego zalety. Rozmasowując napięte mięśnie po treningu, przy pomocy wałka rozluźniamy je, poprawiamy ich elastyczność oraz kurczliwość, to zaledwie kilka zalet tego niewielkiego przyrządu.

Roller, określany jako wałek do masażu, ze względu na swój wygląd tj. podłużny walec o karbowanej (wypustki) powierzchni, z reguły wykonany z wytrzymałej, syntetycznej pianki. Swoją popularność zawdzięcza fizjoterapeutom, którzy wykorzystują go jako doskonałe uzupełnienie ćwiczeń rozciągających, relaksujących mięśnie po treningu. Korzystanie z rollera może wydawać się trudne, pozory jednak mylą, jest to prosta czynność – wystarczy podłożyć wałek pod mięsień, wymagający rozmasowania, następnie wykonywać podłużne ruchy rolujące.

Korzyści wynikające z masażu wałkiem (rollerem)

W wyniku intensywnego treningu siłowego często dochodzi do przeciążeń mięśni, wskutek stosowania niepoprawnej techniki ruchu, braku regularności treningowej i niezachowania odpowiedniego czasu na regeneracje. Wielu z nas zapomina bardzo często o rozciąganiu mięśni po zakończonym treningu, jest to kolejny powód sprawiający, że powięź tj. tkanka otaczająca mięśnie, stawy, kości z czasem traci elastyczność. Zapominając o rozciąganiu, rozmasowywaniu mięśni, po kilku godzinach od zakończonego treningu będziemy odczuwać efekt „ciągnięcia” mięśni, zwłaszcza po takich ćwiczeniach jak przysiady, martwy ciąg, hip thrusty.
Korzyści wynikające z automasażu rollerem to przede wszystkim:

  • ułatwienie rozbicia zgrubień znajdujących się na tkance łącznej, powstałych po treningu,

  • wzmożona produkcja kolagenu,

  • zwiększona ruchomość stawów, kurczliwość mięśni,

  • szybsza regeneracja po wysiłku fizycznym,

  • możliwość rozluźnienia spiętych mięśni,

Jak wspomniałem już wyżej, wałek do masażu jest wykorzystywany na co dzień w pracy przez fizjoterapeutów, zwłaszcza w kontakcie z osobami, które uskarżają się na bóle kręgosłupa.

Jaki roller powinienem wybrać dla siebie?

Przeglądając portale aukcyjne, internetowe sklepy sportowe, trafiłem na kilka rodzajów wałków do masażu. Występuje głównie podział na twardość materiału, kształt rollera oraz cenę, która idzie w parze z wytrzymałością.
Jak wybrać odpowiedni roller dla siebie? Weź pod uwagę:

  • Twardość materiału – wyróżniamy rollery miękkie, przeznaczone dla osób początkujących oraz odczuwających duże napięcie i ból mięśni. Średnia twardość tworzywa sprawdzi się w szczególności dla osób regularnie uprawiających sport. Wałki wykonane z najtwardszego tworzywa są przeznaczone dla osób zaawansowanych treningowo, o dużej masie mięśniowej.

  • Kształt – spotkałem się głównie z wałkami o podłużnym kształcie, posiadających różnej wielkości wypustki na powierzchni, tego typu rollery sprawdzają się w rozmasowywaniu dużych grup mięśniowych, mniejsze fragmenty ciała, takie jak stopy czy dłonie rolujemy piłką o średnicy 8-12 centymetrów,

  • Cena – przedział cenowy wałków do masażu zaczyna się już od 30 złotych wzwyż. Wiadomo nie od dziś, że za dobry produkt trzeba zapłacić więcej, warto wydać te 50-80 złotych i zainwestować w roller lepszej marki, który z reguły jest wykonany z lepszego tworzywa, tym samym posłuży nam dłużej.

Kilka słów o tym jak prawidłowo się rolować

Rozmasowywanie wykonujemy wzdłuż mięśnia, na całej jego długości. W zależności od jego wielkości, powinniśmy go rolować od 30 sekund do minuty, powtarzając czynność kilkukrotnie. Odczuwasz nieprzyjemny ból w trakcie rolowania? Jest to naturalna kolej rzeczy, kiedy sztywność i „ciągnięcie” mięśni zaczyna ustępować wraz z rozmasowywaniem.
Osobiście korzystałem z rollera dostępnego na siłowni, jestem bardzo zadowolony z efektów. Dzisiaj przed każdym treningiem i po zakończonych ćwiczeniach również, robię kilku minutową sesję rozmasowywania całego ciała, głównie z naciskiem na trenowaną danego dnia grupę mięśniową.

Udostępnij znajomym:
 

3 Komentarze

    1. Mój prywatny niestety zbyt twarde posiada wypustki, muszę zaopatrzyć się w miększy. Teraz tylko przed i po treningu używam ogólnie dostępny na siłowni, ale tylko na zakryte części ciała z powodów dbałości o higienę skóry 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *