Męski świat kręci się wokół testosteronu

Testosteron należy do rodziny hormonów steroidowych, męskich. Odpowiada min. za istotne efekty anaboliczne oraz androgeniczne w ludzkim organizmie. Testosteron jest głównie utożsamiany, jako element męskiej fizjologi, niemniej jednak jest wytwarzany w śladowych ilościach przez organizm kobiety. Niski poziom testosteronu u mężczyzn może prowadzić do zaburzeń zdrowotnych, znacząco obniża jakość życia prawdziwego faceta.

Jaki wpływ na życie codzienne ma testosteron?

Wielu facetów nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia dominującego w naszym organizmie hormonu, jakim jest oczywiście Testosteron. Odpowiednio wysoki poziom gwarantuje nam nie tylko duże ciężary na sztandze, ale również powodzenie w życiu codziennym, tj. zawodowym, seksualnym, towarzyskim. Na łamach popularnych magazynów medycznych, sportowych, prowadzono rozważania na temat wpływu testosteronu na strefę męskiego życia, w każdym z nich potwierdzono powyższe informacje, które zawarłem w tym wpisie.
Współczesny mężczyzna z wysokim poziomem testosteronu z reguły charakteryzuje się skłonnością do podejmowania ryzykownych decyzji, na tle życia prywatnego, zawodowego. Lubi wyzwania, dominuje w grupie, osiąga sukcesy w pracy, biznesie. Wszystko ma swoje dobre i złe strony, podobnie jest z wysokim poziomem teścia. Nie jest to regułą, zdarzają się gorsze dni, kiedy uaktywnia się ciemna strona testosteronu – wysoki poziom agresji, wahania nastroju (niski poziom testosteronu to większa skłonność do depresji).

Testosteron odgrywa dużą rolę w dyscyplinach sportowych, zwłaszcza siłowych, takich jak podnoszenie ciężarów (dwubój, trójbój siłowy, strongman, sporty sylwetkowe – kulturystyka). Wysokie stężenie testosteronu we krwi przekłada się na podnoszone przez nas większe ciężary na treningu, szybkość regeneracji, większąwytrzymałość, budowę masy mięśniowej.

Jak zwiększyć poziom testosteronu?

Skoro bliżej poznaliśmy korzyści, jakie wynikają z wysokiego poziomu testosteronu, to warto dowiedzieć się w jaki sposób możemy go zwiększyć. Można to zrobić w sposób naturalny, na czym skupimy się przede wszystkim, lub stosować środki farmakologiczne tj. testosteron syntetyczny, w przypadku terapii zastępczej (alternatywa dla testosteronu wytwarzanego przez nasz organizm).
W naturalny sposób testosteron można zwiększyć min. poprzez:

  • Zrzucenie kilku zbędnych kilogramów tj. utratę tkanki tłuszczowej.
  • Rezygnacja lub ograniczenie korzystania z używek takich jak alkohol, marihuana.
  • Redukcja stresu w życiu codziennym.
  • Suplementacja Witaminą D (od 20mg do 50mg dziennie).
  • Zbilansowana dieta, bogata w białko (ryby, czerwone mięso – wołowina) oraz jednonienasycone kwasy tłuszczowe (np. oliwa z oliwek, olej kokosowy).
  • Sen – wysypiaj się w nocy by za dnia posiadać wysoki poziom całkowitego i wolnego testosteronu. Zaleca się spać od 7 do 8 godzin na dobę, o regularnych porach.
  • Trening siłowy, w którym dominują przysiady, martwy ciąg, wyciskanie sztangi, wyciskanie żołnierskie.
  • Suplementy diety (np. MZB – cynk, magnez, witamina B6),

Skutki niedoboru testosteronu

Każdy z nas mężczyzn, zdaje sobie sprawę, że testosteron odgrywa istotną rolę w naszym życiu. Do objawów niedoboru testosteronu możemy zaliczyć między innymi:

  • Zaburzenia snu, trudność z zaśnięciem,
  • Problemy z erekcją, spadek libido,
  • Zwiększenie masy tłuszczowej lub/i spadek masy mięśniowej,
  • Zmęczenie, depresja, zaburzenia nastroju,

W razie jakichkolwiek niepokojących sygnałów, wysyłanych przez nasz organizm, dotyczących testosteronu, należy skonsultować się z endokrynologiem.

Udostępnij znajomym:
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *