Kwasy tłuszczowe Omega-3

Kwasy Omega-3 należą do grupy kwasów wielonienasyconych, podobnie jak Omega-6. Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, w związku z tym nazywamy je Niezbędnymi Nienasyconymi Kwasami Tłuszczowymi (NNKT). Wyżej wymienione kwasy dostarczamy z pożywieniem oraz suplementami diety, w dalszej części wpisu wymienię produkty spożywcze, które zawierają znaczne ilości kwasów tłuszczowych Omega-3.
Warto od razu nadmienić, że istotne jest zachowanie odpowiedniego stosunku dostarczanych przez nas NNKT. Dietetycy przyjmują optymalny stosunek na poziomie 1:5 – Omega-3 : Omega-6. Dieta Polaków, jak również Europejczyków zawiera niedobór kwasów Omega-3, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Produkty zawierające kwasy Omega-3

Produkty, bogate w kwasy Omega-3 nie należą do grupy najtańszych w Polskich sklepach, głównie z powodu wysokich cen ryb i owoców morza.
Chcąc wzbogacić naszą dietę w kwasy Omega-3 powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na takie produkty, jak:

  • Tłuste ryby morskie – w szczególności będzie to śledź, łosoś, dorsz, makrela, halibut oraz sardynki,
  • Owoce morza – skorupiaki, takie jak homary, kraby, krewetki oraz małże,
  • Sushi,
  • Olej rzepakowy,
  • Olej sojowy oraz pozostałe produkty sojowe,
  • Olej lniany oraz nasiona lnu,
  • Orzechy włoskie,
  • Pestki dyni,
  • Migdały,
Łosoś Omega-3
Tłuste ryby, takie jak łosoś to idealne źródło kwasów tłuszczowych Omega-3

Największą zwartością kwasów Omega-3 cieszy się olej z pachnotki – 8960mg, olej z łososia – 5182mg oraz olej lniany – 7980mg, w przeliczeniu na łyżkę stołową.1 Odpowiednią ilość kwasu Omega-3 może dostarczyć nam już jedna łyżeczka oleju lnianego dziennie lub dwie porcje ryb tygodniowo!

Alternatywnym sposobem na zwiększenie dawki kwasów Omeag-3 w naszej diecie mogą być suplementy diety, których wybór jest ogromny – osobiście wybieram z reguły Olimp Gold Omega 3, D3 + K2, uzupełniony o witaminę D3 oraz witaminę K2.

Znaczny nadmiar kwasów Omega-3 może być szkodliwy, więc należy stosować umiarkowane dawki (szczególnie u osób cierpiących na cukrzycę i choroby krążenia)2.

Wpływ kwasów tłuszczowych Omega-3 na nasz organizm

Pozytywne właściwości kwasów tłuszczowych Omega-3 dla naszego zdrowia to temat rzeka, wymienię te, które wydają się być według mnie najbardziej istotne dla osób aktywnych fizycznie.

  • Przyczyniają się do zwiększenia szybkości uwalniania hormonu wzrostu do krwi,

    Olej lniany
    Olej lniany to powszechnie dostępny produkt, który zawiera spore ilości kwasów Omega-3
  • Przyjmowanie kwasów Omega-3 znacząco wpływa na podniesienie wrażliwości na insulinę,
  • Kwasy Omega-3 mają potężny wpływ na zwiększenie syntezy białka i zmniejszenie procesów katabolicznych,
  • Wzmacniają układ odpornościowy,
  • Kwasy Omega-3 obniżają poziom trójglicerydów we krwi3,
  • Spożywanie kwasów tłuszczowych min. Omega-3 ma korzystny wpływ na pracę mózgu4,

Czy Wasza dieta jest bogata w kwasy tłuszczowe Omega-3? Wspomagacie się suplementami, a może wolicie naturalne metody w postaci łyżki oleju lnianego, jadłospisu bogatego w ryby?

Informacje zaczerpnąłem z:

1.www.wikipedia.org/wiki/Kwasy_t%C5%82uszczowe_omega-3

2.www.web.archive.org/web/20061217002249/http://vm.cfsan.fda.gov/~dms/ds-ltr11.html

3.www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9129504

4.The medical journal of the American Academy of Neurology – Neurology 28 luty 2012.

 

2 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *