Kiedy powinienem zacząć stosować suplementy diety i odżywki?

Zaczynasz prowadzić aktywny – sportowy tryb życia, kupiłeś karnet do klubu fitness, a może wróciłeś właśnie z treningu tajskiego boksu. Rówieśnicy rozmawiali w szatni o nowej linii suplementów, które właśnie wchodzą na rynek, a Ty zastanawiasz się po co koledzy z siłowni stosują różne specyfiki przed treningiem, po odbytych ćwiczeniach wchodzą do szatni sięgają po szejker i mieszają odżywki białkowe, węglowodany, zapach roznosi się po całym pomieszczeniu.
Takie i podobne sytuacje mogą nas skłonić do przemyśleń i zadawania sobie pytań – kiedy zacząć brać suplementy na siłowni i jaki to ma sens?
Przyjmowanie suplementów powinno być świadome i poprzedzone analizą naszego planu żywieniowego (diety) oraz treningowego.

W jakich sytuacjach sięgamy najczęściej po suplementy i odżywki?

Korzystanie z suplementacji musi być uzasadnione, nie można tego robić „dla zasady”, nie wiedząc w jakim celu i z jakiego powodu decydujemy się na przyjmowanie odżywek, suplementów.
Każda osoba ma indywidualne przesłanki do tego by sięgnąć po suplementy diety, odżywki. Nie mówię tutaj o witaminach i minerałach, które uważam, że powinniśmy obowiązkowo zażywać, jako osoby będące aktywne fizycznie.
W jakich sytuacjach możemy śmiało wspomóc się suplementami, odżywkami, niezależnie od stażu treningowego (współcześni „trenerzy personalni” traktują to jako wyznacznik granicy, określającej kiedy należy zacząć przyjmować odżywki, suplementacje):

Witaminy i minerały
Witaminy i minerały to fundamentalne suplementy w diecie każdego sportowca
  1. Trenuje kilka miesięcy „na sucho”, trzymam się zbilansowanej diety, trenuje świadomie – z planem, mimo to moje osiągnięcia na siłowni nie są już tak szybkie jak na początku – waga stanęła w miejscu, ciężaru na sztandze nie przybywa, a rekord na bieżni ciągle ten sam.
    W tej sytuacji można polecić zmianę treningu, modyfikacje diety, nie mniej jednak uważam, że jeśli ktoś wcześniej nie wspomagał się suplementami, odżywkami lub miał od nich dłuższą przerwę, to jest to dobry moment by dać nowy bodziec do dalszego rozwoju.
  2. „Zaczynam swoją przygodę na siłowni pod okiem trenera personalnego, trzymam się wcześniej ustalonych zaleceń żywieniowych. We wrześniu stajemy z narzeczoną na ślubnym kobiercu – zostało mi pół roku, muszę dobrze wyglądać!”
    Początkujący amator podnoszenia ciężarów z pewnością nie posiada na tyle doświadczenia, wiedzy, by w pełni wykorzystać potencjał suplementacji chodź by popularną kreatyną, sytuacja zmienia się diametralnie w momencie, kiedy jesteśmy „prowadzeni” przez trenera osobistego, oczywiście takiego, który „siedzi” w branży nie od dziś i ma już spore doświadczenie zawodowe.
  3. Spalacz tłuszczu
    Spalacze tłuszczu znajdują również zainteresowanie wśród kobiet trenujących na siłowni

    „Prowadzę aktywny tryb życia, jestem przedstawicielem handlowym. Budzę się, jem śniadanie, robię trening, wypijam białko, następnie węglowodany i dopiero za półtorej godziny mam chwilę na zjedzenie posiłku po treningu”. W tym przypadku odżywka białkowa oraz węglowodany sprawdzają się idealnie. Nie interesuje nas staż treningu, intensywność, na pierwszym miejscu liczy się jak najlepsze wykorzystanie „okna anabolicznego” po treningu, dostarczenie składników odżywczych do odbudowy i regeneracji.
    Zobacz również jakie suplementy stosować przed treningiem i po treningu na siłowni?

  4. „Mam 5 kilo nadwagi, chodzę na zajęcia fitness – spalanie tłuszczu, robię trzy razy w tygodniu trening cardio 40 minut, przestrzegam indywidualnie ułożonego planu żywieniowego i chodzę na konsultację do mojej dietetyczki. Chcę szybciej pozbyć się zalegającej na udach i pośladkach tkanki tłuszczowej, w tym celu sięgam po spalacze tłuszczu”.
    Podany przykład był niejednokrotnie przerabiany przez kobiety, zaczynające przygodę ze sportem, po kilku latach przerwy od zajęć wychowania fizycznego lub takich, które po ciąży chcą szybko wrócić do wymarzonej sylwetki. Zrzucanie nadwagi pod okiem dietetyka to najlepszy sposób na szybkie efekty, o ile będziemy przestrzegać zaleceń. Korzystanie ze spalacza tłuszczu, jako suplementu mającego przyspieszyć proces, a nie być ostoją całego procesu walki z nadwagą uważam za dobre posunięcie.

Wszystko jest dla ludzi, „suple” również

Żaden szanujący się trener personalny, dietetyk, lekarz, nie powie, że świadome i odpowiedzialne korzystanie z suplementów i odżywek jest niewskazane. Oczywiście nie możemy opierać naszej diety tylko i włącznie na odżywkach – rezygnować z pełnowartościowych posiłków i zastępować je odżywką białkową, węglowodanową. Wybierać drogę na skróty i przed każdym treningiem siłowym „odpalać się” przy pomocy przed treningówki zawierającej 300mg kofeiny!
Panie i Panowie – wszystko jest dla ludzi, korzystajmy z tego świadomie i z umiarem!

 

1 Komentarz

  1. O dokładnie! Wszystko jest dla ludzi ale trzeba podchodzić do tego z głową 😉 Ręce opadają kiedy klientka się pyta czy tabletki odchudzające jej pomogą z czego na zajęcia chodzi raz/dwa razy w tygodniu jak jej się chce a wieczorem przed spaniem wcina sernik :/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *